„Naše hudba je nemálo o hledání. Píseň od písně hledáme nový zvuk a výraz, oscilujeme mezi experimentem a srozumitelností a zjišťujeme, co je náš autentický hudební projev,“ charakterizuje svou tvorbu dvojice Zabelov Group, tedy běloruský akordeonista Roman Zabelov a multiinstrumentalista Jan Šikl. Zabelov Group se na scéně pohybuje od roku 2012. Propojování hudebních kultur, experimentátorství, fascinace rytmickými sekvencemi i jazz, který nezná hranic, a inspiračních zdrojů – to jsou klíčové elementy Zabelov Group, na jevišti navíc podpořené značnou porcí tvůrčí spontaneity a práce s aktuálním naladěním muzikantů. Původně akustická hudba byla na této objevitelské cestě obohacena o samply a promyšlenou práci s elektronikou, která do hry vnáší strhující cinematické atmosféry. „Jednoduchá radost, která se přetváří za pomoci nejrůznějších hledacích procesů do něčeho pevnějšího,“ nabízí ještě jednu charakteristiku Roman Zabelov.
Zabelov Group se poprvé představili v roce 2012 domácí nahrávkou „40 000 km“, které po dvou letech doplnil živý záznam „Secret Session“. Regulérním debutem se stalo produkčně propracované album „Eg“ (Minority Records, 2018), které představilo jejich zvuk širšímu publiku a přivedlo na festivaly nejen doma (JazzFest Brno, Jazzinec Trutnov, United Islands a mnoho dalších), ale i v Itálii, ve Slovinsku (Ment Ljubljana), Holandsku (Eurosonic Noorderslag) či Polsku (Spring break). V rámci pražského Spectaculare festivalu předskakovali Portico Quartet.
Roku 2020 vydané EP „Madhouse Session“ je oproti „Eg“ opět návratem ke spontánnímu nahrávání a energii mezi muzikanty. Pro dvojici se stalo završením hudební emancipace. Poprvé totiž bylo naprosto vše v režii kapely, od live záznamu, který vznikl v domácím studiu, přes produkci až po konečný master. Zabelov Group doprovází od roku 2022 VJ Linda Arbanová (Zvíře jménem podzim, Aeroškola).
Jan Šikl je absolventem skladby na Pražské konzervatoři, v kapele hraje na bicí a trubku a kytaru, působí rovněž v projektu Korjen a skládá scénickou hudbu pro Národní divadlo nebo Český rozhlas. Roman Zabelov pochází z běloruské vesnice Žiliči, kde se narodil do rodiny akordeonistů. Jeho hudební směřování tak bylo vcelku jasné. Od roku 2010 studoval na pražské HAMU skladbu, nyní studium dokončuje v doktorském programu vynalézáním elektromagnetického akordeonu. Do barevného zvuku Zabelov Group přispívá mimo jiné svým éterickým zpěvem.
Z médií:
O česko-běloruském projektu multiinstrumentalisty Jana Šikla a akordeonisty i zpěváka Romana Zabelova je čím dál tím víc slyšet. Právem, takhle originální sound nezazní na scéně každý den. Zabelov Group ostatně úspěšně vyjíždí, umožňují-li to okolnosti, i na koncerty do Německa, Holandska či Polska. Zatímco předchozí titul Eg (2018) představovalo pečlivě konstruovanou studiovou nahrávku s řadou hostů, na novém EP jdou pánově na věc jinak. Jde o snímek z domácího studia, zachycující živou, s pomocí „polidštěných technologií“ na pódiu plně proveditelnou podobu repertoáru. Český rozhlas jazz
Smekám před mistrovstvím multiinstrumentalisty Jana Šikla, autora hudby např. k televizním dokumentům a divadelním představením, skladatele orchestrální a komorní hudby (pro Orchestr Berg, jehož je koneckonců členem, či Epoque Quartet) a člena kapely Korjen, hrající progresivní world music. Ve spojení s akordeonem se rodí vrstevnatá, zvukomalebná i drtivá emocionální hudba s dosti naléhavým étosem. Hisvoice
Kouzlo „Madhouse Session“ tkví právě v živém jamování, jež přináší mnohé překvapivé momenty. „I’m OK“ je jazzově pošpiněným rockovým kusem, jehož drobet tajuplný podkres se překlene v intenzivně naléhavou „Spoviedz“. Vrstevnatá „Sun“ si pohrává s náznaky vrtkavé psychedelie, jež využitím stop-start efektu často mění nálady i melodie. Závěrečná „Juli“ je samostatným vesmírem, který oklikou uzavře předchozí tvůrčí výlety a vydává se směrem na taneční klubovou scénu. Album „Madhouse Session“ by jako klasická studiovka bylo poloviční, dvojici Zabelov Group se díky zvolenému provedení podařilo zachytit svou koncertní živelnost i neutuchající nadšení pro hledání nových výzev a vlastního hudebního jazyka. Musicserver
Their unique interpretations fused ambient textures, freeform jazz, cinematic dance and even post rock into just under forty-five minutes, and for the most part was a revelation. Zabelov’s pained facial expressions throughout coupled with Sikl’s rhythmic accompaniments bore all the hallmarks of two craftsmen deep in concentration, fully focused on the task at hand. Gigwise.com
Unexpected, intrinsic music. Blending together sparse electronics with jazz flourishes, this duo manage to be both complex and effortless all at once. DIY magazine
It takes a little while to wrap your head around the quirks and offshoots embedded within Zabelov and Šikl’s music, but once it clicks you’ll have a hard time ignoring it. Allthingsloud.com
It is jazz, and it is not jazz. It is modernism, but full of tradition at the same time. It is a semi-improvised, complex musical structure thats swirls with a perfectionistic care about every sound and every detail. Beehy.pe
Potenciál zvukových možností a souhry všelijak elektronicky modulovaného zvuku akordeonu a bicích nástrojů, funkčně doplněných řadou dalších nástrojových i vokálních stop a samplů, je dotažen do plného tvaru. Tahle hudba se popisu vzpírá. O to barevnější jsou pocity, které vyvolává. Kulturní magazín Uni
Jasný záblesk na scéně alternativní hudby. Reflex
Zatímco jejich koncerty jsou pověstné improvizací a hledáním dokonalého zvuku přímo na pódiu, své aktuální album Eg pánové pojali jako propracované dílo s velkým podílem komponované hudby. Radio Proglas
Jejich sebevědomé a do každého detailu propracované album stírá rozdíly mezi ambientní, elektronickou, jazzovou a scénickou hudbou. Moderní revue
Deska je dokladem proměny vnímání hudby samotné – zatímco původně bylo možno mluvit o jakémsi akustickém puritánství, vykrystalizoval z něj postupně komplex cinematické hudby provázané samply, jazzovými tradicemi, v kontrastu s elektronikou. Kulturní magazín Uni
Zabelov Group se ve svém vyprávění oněch příběhů drží zavedených výrazových prostředků, souhry hry na akordeon a bicí, zároveň ale hledají nové formy. Rozhodně přitom nesázejí na to, že by za ně použité mašinky/stroje odvedly veškerou práci – v tomto ohledu našli rovnováhu mezi střídmostí a odvahou či kompromis, chcete-li. Musicserver.cz